fredag 14. mars 2014

Project life - vårtegn i januar

I 2013 hev jeg meg på trenden "project life" (PL). For de som ikke kjenner til konseptet er PL et steg tilbake til tiden hvor bilder var i plastlommer og ett steg fram for enhver scrapbooker med haugevis av bilder og lite tid. Systemet er både effektivt og dekorativt.

Nettet florerer med debatter om hvordan en skal bruke project life. Den opprinnelige ideen var at en skulle dokumentere uke for uke av livettil ett år.
Jeg synes det er viktig at en gjør project life til det en selv vil. Enten om det er å lage et album av en bestemt reise eller anledning, dokumentere uke for uke eller bruke det litt av og til, litt her og der. Det finnes ingen regler.

Selv bruker jeg PL på følgende måte. Disse sidene settes inn i album og blandes med mine andre 12*12 layouts. Ofte blir de et supplement til et bilde som har fortjent en side for seg.

Jeg synes PL byr på mange muligheter men det har også sine begrensninger. Selv foretrekker jeg å lage 12*12 layouts. Jeg synes disse blir finere samt tillater meg å være mer kreativ. På den annen side er PL genialt da det i større grad tillater en å bruke alle bildene som ikke utgjorde 'first cut' men som byr på mange gode historier. Dessuten føler jeg at jeg enklere kan implementere mindre dekorativ dokumentasjon som billetter, etiketter, kassalapper ol.

Her er uansett min første PL side:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar