fredag 14. mars 2014

Å begynne med scrapbooking

Da jeg selv begynte med scrapbooking synes jeg det var vanskelig å vite hvor en skulle begynne. Dette er en relativ dyr hobby hvis en skal ha alt av utstyr med en gang. Og det er nok av fristende produkter på markedet. Jeg mistenker på at de fleste som driver med hobbyen bruker mer tid å å handle enn å faktisk skape noe ut av produktene sine.
MEN det er fullt mulig å begynne et sted uten at dette skal bli uoverkommelig dyrt.

Jeg foreslår å begynne med dette:
1. Ferdig utprintede bilder
2. Scrapbook album. Finnes i ulike størrelser. Selv lager jeg 12"x12"layouts
3. Plastlommer tilpasset layoutstørrelsem (settes inn i albumet)
4. Teip og lim. Her er det mye å velge i, selv bruker jeg
     - dobbeltsidig teip til bilder og papir (stift og flytende lim kan bli klissete)
     - flytende lim til pynt
     - limpostol (dersom plastikk eller tyngre materialer skal festes)
     - dimensjonale klisterputer, som festes under bilder eller pynt for å skape relieff
5. Mønsterpapir (foreslår å kjøpe en blokk med papir. Fargene koordinerer som regel godt med hverandre.
6. Ensfarget papir
7. Alfabetklistremerket til å lage tittel (kan evt håndskrives for en orginal look
8. God penn til å kommentere bildene. Jeg liker zig writers
10. papirkutter. Selv bruker jeg fiscars
11. saks
12. Noe å pynte opp sidene med
   - papirblomster
   - klistremerker
   - glansbildet
   - papirdoilys
   - sløyfebånd
   - knapper
   - buttons
   - puncher

listen her er uendelig og etter min mening er det viktig å bli kjent med hvilken stil en vil ha før en er med på alle trendene. Ellers ender det opp med at en kjøper en hel masse produkter som bare blir liggende.

Selv er jeg veldig fornøyd med det første albumet jeg lagde til samboeren min, da jeg satt på studenthybelen min i Bergen med begrensede midler og det mest nødvendige av produkter. Her er noen bilder av de første layoutene jeg laget bare ved hjelp av saks, mønsterpapir, en pakke papirdoilys, noen papirblomster, ett sett alfabetklistremerker og to stykk papirborder.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar