lørdag 26. april 2014

Fargelegging av stemplede motiver


 I det siste har det blitt til at jeg lager flere kort enn layouts. Dette skyldes at jeg bruker mindre tid og færre produkter når jeg lager kort samt at jeg ikke har fotografert så mye som jeg pleier.
Jeg har derfor satt meg inn i en del nye teknikker. Deriblant fargelegging av stemplene motiver.

Oppbygning av et kort 

 Slik jeg lager kort består et kort av:
- En bakgrunn
       - malt, med vannmaling, blekk, gelatos etc.
       - embosset,  med paste, folder eller embossingpulver.
       - stempelbakgrunn ved bruk av blekk.
- Et motiv.
        - die cuts.
        - utklipp av et stemplet motiv. *
        - annen pynt som palietter, blomster, glansbilder etc.
- En tekst
        - alfabetklistremerker
        - banner med stemplet tekst (med eller uten embossing)
        - en die cut tekst

Så tilbake til hovedfokuset, nemlig fargelegging.
Det finnes mange måter å fargelegge på.

- Copic markers

dette er alkoholbaserte tusjer som farger jevnt. Tusjene kommer i mange farger
og poenget er at man skal kunne skape skygger og fargegradering. Copic markører går for å være noe av det beste på markedet og er slik jeg forstår det et japansk produkt brukt av tegneserieillustratører. Tusjene er ganske kostbare. Og selv har jeg satt dette på vent enn så lenge. Jeg er usikker på om tusjene er å fås kjøpt i Norge. Kanskje på outlandforretninger?

- Fargestifter

Det finnes mange typer fargestifter på markedet. Fra myke til harde, de som blandes godt sammen og de som ikke gjør det. Her betaler en for kvalitet. Selv har jeg et par "dagligvareforretningtegnestifter" Av helt middels kvalitet. Disse er harde og blandes ikke noe særlig. Men så kom jeg over produktet "gamsol"'som er et medium som påføres over det fargede bildet og får fargene til å blandes. Motivet får da et et mer malt utseende. En økonomisk løsning med gode resultater

- akvarellstifter

Kan påføres rett på motivet og blandes ut med en malepensel eller med hjelp av en malepensel som fuktes og  henter opp farge rett fra stiftene.

- Gelatos

Har noe av den samme funksjonen som akvarellstifter, men er svært myke og brede. De kan fint brukes til fargelegging. Det finnes utallige teknikker med gelatos men jeg skal ikke gå i detaljer her. Siden gelatos blandes lett med vann og gir en opak farge kan de påføres motivet med en malepensel.

- distress markers

Er vannbaserte og blandes også lett med vann. Her kan man tilsette motivet litt farge og deretter blande ut med en malepensel. Eller eventuelt hente opp fargen med en pensel fra en glatt overflate. Det finnes mange morsomme teknikker med tusjene. I motsetning til copicmarkers som er alkoholbaserte gir ikke distressmarkørene en jevn finish. Skal man farge et større motiv i en jevn farge, anbefaler jeg ikke denne løsningen.

- vannmaling
- annen maling
- distress inks
 
En kan fargelegge enten ved å bruke applikatoren på det stemplede motivet, her er det gode muligheter for å blande farger.
Eller ved å trykke puten rett på motivet, og deretter klippe det ut.
Eller ved å trykke blekkputen på en glatt overflate og bruke en malepensel til å fargelegge motivet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar